Trophi släpper ny rapport

2025/06/25

Mer än bara mat – Dagligvarubutikernas roll för service, trygghet och hållbar samhällsutveckling i hela landet.

Dagligvaruhandeln har en långt större betydelse för samhällsutvecklingen än vad den ofta får erkännande för. Det menar Trophi Fastighets AB, som i en ny rapport lyfter fram dagligvarubutikens roll som socialt nav, trygghetsskapare och katalysator för platsutveckling. Rapporten riktar sig till beslutsfattare och stadsutvecklare och bygger på Trophis omfattande erfarenhet från över 200 kommuner i Sverige och Finland.

– Matbutiker är inte bara platser för inköp – de fungerar också som viktiga knutpunkter för service, tillgänglighet och sysselsättning. När butiken får rätt förutsättningar kan den bli en drivkraft för lokal utveckling, både i stad och på landsbygd, säger Jan Björk, vd på Trophi Fastighets AB.

Som specialiserad och långsiktig fastighetsägare inom dagligvaruhandeln betonar Trophi vikten av tidig dialog mellan kommuner, handlare och fastighetsägare för att säkerställa att dagligvarubutiken får rätt läge, tillgänglighet och synlighet – och därmed kan bidra till en hållbar och integrerad samhällsutveckling.

Rapporten innehåller konkreta exempel och erfarenheter från Trophis portfölj, samt reflektioner kring hur den fysiska handeln kan fortsätta spela en avgörande roll i ett föränderligt detaljhandelslandskap.